1403_BISC

Biscuitii

Prof. univ. dr. GHEORGHE MENCINICOPSCHI, Director Stiintific al INSTITUTULUI DE CERCETARI ALIMENTARE, – R&D Bucuresti
Biscuitii sunt alimente, in general fainoase, de dimensiuni mici, preparate din faina, zahar, grasimi naturale sau artificiale, oua, miere, ciocolata, seminte, sirop de fructe, creme de patiserie, arome, aditivi alimentari (E-uri).
GUSTUL FACE DIFERENTA
Daca ar fi sa-i categorisim, atunci am putea distinge doua mari categorii: biscuiti dulci si biscuiti sarati. Va prezentam in continuare cateva caracteristici nutritionale ale biscuitilor dulci si ale celor sarati.
BISCUITII DULCI DE TIP PETIT BEURRE (100 g)
Au un continut de glucide de 70 – 74 g, din care zaharuri cu absorbtie rapida 20 g, zaharuri cu absorbtie lenta, polizaharide, 54 g; fibre alimentare 2 g; lipide 8 g, din care saturate 4,5 g, mononesaturate 2,5 g, polinesaturate 1,0 g; colesterol 23 mg, proteine 7 g; sodiu 0,25 g; potasiu 0,11 g; magneziu 0,016 g; fosfor 0,098 g; calciu 0,023 g; fier 0,9 mg; retinol 50 ig; caroten 30 ig; tiamina 0,11 mg; riboflavina 0,09 mg; vitamina B6 0,16 mg; vitamina C 0,07 mg; folati 14 ig; densitate energetica 400 Kcal.
BISCUITII SARATI (100 g)
Au un continut de glucide de 76 g, din care zaharuri cu absorbtie rapida 2 g, polizaharide 74 g; fibre alimentare 3,2 g; lipide 12 g, din care saturate 7,5 g, mononesaturate 3,5 g, polinesaturate 1 g; proteine vegetale 9 g; colesterol 0 g; sodiu 1,1 g; potasiu 0,14 g; magneziu 0,015 g; fosfor 0,087 g; calciu 0,021 g; fier 1,2 mg; caroten 0,1 ig; riboflavina 0,4 mg; vitamina B6 0,06 mg; niacina 0,9 mg; densitate energetica 450 Kcal.
EFECTE MAI PUTIN DORITE
Compozitiile prezentate ne arata faptul ca biscuitii sunt alimente cu o foarte mare densitate energetica, > 400 Kcal/100 g. Cei dulci au si o incarcatura glicemica ridicata si, de regula, putine fibre alimentare si pot contine colesterol, iar cei sarati au un aport mare de sare (peste 1,1 g sodiu/100 g). Avand in vedere aceste caracteristici nutritionale, biscuitii dulci ingrasa si cresc nivelul glicemiei, iar cei sarati pot determina retentia de apa cu aparitia edemelor si hipertensiunii arteriale. De asemenea, biscuitii, fiind fabricati din cereale precum grau, orz, ovaz, secara, contin gluten si sunt interzisi persoanelor cu intoleranta la gluten (celiachie). Se gasesc insa si biscuiti aglutenici, care pot fi inclusi fara probleme in meniul celor care sufera de boala celiaca.
Micile rondele rumene, dulci sau sarate, crocante si delicioase, iti fac mai mereu cu ochiul. Inainte de a manca insa in exces, citeste cu atentie eticheta!
CINE SA-I OCOLEASCA?
Persoanele supraponderale si obeze trebuie sa-i consume cu mare precautie si doar pentru a-si satisface din cand in cand o pofta. Suferinzii de diabet zaharat vor consuma astfel de produse doar cu acordul medicului. Copiii ar trebui educati sa prefere fructele si legumele proaspete, care in niciun caz nu trebuie inlocuite cu astfel de alimente. Biscuitii integrali isi pot gasi locul intr-o dieta diversificata si echilibrata, in special in cazul celor sanatosi si cu un stil de viata activ. Atentie la bebelusi, in perioada de diversificare a dietei, biscuitii glutenici trebuie testati cu grija pentru a evita consumul acestora de catre copiii cu intolerante la gluten.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *