shutterstock_83569501

CARNEA DE PUI VS CARNEA DE CURCAN

shutterstock_83569501Ai înțeles de mult că e necesar să renunți la carnea roșie și să mărești cantitatea de legume din dieta ta. Totuși, ai încă nelămuriri când vine vorba de cea mai valoroasă carne albă din punct de vedere nutritiv. Unii preferă să nu mănânce deloc carne albă, în vreme ce alții au transformat-o într-un surogat pentru cea roșie abandonată definitiv pe altarul dietei sănătoase. Care e opțiunea corectă din punct de vedere nutrițional: puiul sau curcanul?

Adevărul este că atât carnea de pui, cât și cea de curcan sunt sănătoase cât timp sunt pregătite cum trebuie. Scapă de pieliță, alege carnea albă (pieptul), dar nu o prăji în uleiuri dense și nu adăuga sosuri bogate caloric! Dacă ţii cont de aceste reguli simple de fiecare dată când gătești carne albă, ar trebui să poți consuma atât pui, cât și curcan fără ca vreuna dintre aceste opțiuni să fie semnificativ mai (ne)sănătoasă. Dacă vrei, totuși, să faci o alegere conștientă în funcție de nevoile propriului organism, iată aici o comparație care sper să te lămurească.
Înainte de a calcula diferența, trebuie să înțelegem cum măsurăm. Ca să comparăm carnea de pui cu cea de curcan, analizăm informațiile nutriționale pentru porții egale de 100 g. Atenție, însă! 100 g nu reprezintă porția servită în mod obișnuit. Pulpa de pui cântărește în jur de 130 de grame, iar cea de curcan 329 de grame, în medie; o bucată de piept de pui variază în jurul a 118 grame, în vreme ce o bucată de piept de curcan cântărește cam 390 de grame.
Atât carnea de pui, cât și cea de curcan sunt slabe din punct de vedere caloric. 100 de g de piept conțin în jur de 110 calorii, 1-2 procente grăsime și 46-49% din doza zilnică recomandată de proteine. Pulpele de pui au, de obicei, mai multă grăsime (între 4-6 % din necesarul zilnic), dar oferă mai puține proteine (40% din doza zilnică recomandată). Pulpa de curcan are 108 calorii, în vreme ce cea de pui are 120 de calorii.

Vitaminele B din carnea albă

Patru din vitaminele B se află, în cantități aproximativ egale, în pulpele și pieptul de pui, respectiv de curcan. Este vorba de tiamină (3-5% din DZR), vitamina B12 (6-8% DZR), acidul folic (1-2% DZR) și acid pantotenic (7-8%).

Carnea de pasăre, ca sursă de minerale

Toate mineralele esențiale pot fi găsite în pulpe și în pieptul de pui, respectiv curcan. Aceste tipuri de carne sunt surse bune de fosfor (17-21% DZR), oferind, de asemenea, între 5 și 10 procente din necesarul zilnic de potasiu, magneziu și fier. Carnea albă mai conține și până la 4% din DZR de calciu, sodiu și mangan. Curcanul oferă ceva mai mult cupru (6-7% DZR) decât puiul (2-3%).

Prin ce diferă carnea de pui de cea de curcan?

O diferență importantă poate fi sesizată la cantitatea de vitamina B3 sau niacină. Ambele feluri de cărnuri sunt surse foarte bune de vitamina B3, dar puiul conține mai multă decât curcanul, iar în piept se află mai multă niacină decât în pulpe. Un piept de pui conține 56% DZR de niacină, în vreme ce pieptul de curcan are numai 31 de procente din necesarul zilnic de niacină. Pulpa de pui are 30% din DZR de niacină, iar cea de curcan numai 13 procente.

Carnea ambelor păsări este, de asemenea, un izvor important de vitamina B6, pieptul fiind, din nou, mai bogat decât pulpa din punct de vedere nutrițional (28 față de 18%). Același lucru este valabil și pentru riboflavină, pieptul furnizând de două ori mai multă decât pulpa de pui sau curcan. Diferențe semnificative se pot întâlni și în ceea ce priveşte conținutul de minerale: seleniu și zinc. Curcanul este mult mai bogat în seleniu, oferind între 35 și 41% din DZR față de procentul de 19-25% furnizat de pui. Seleniul este un mineral mai mult decât necesar pentru desfășurarea normală a metabolismului, ajutând funcțiile glandei tiroide și ale sistemului imunitar. Cât despre zinc, se găsește de două ori mai mult în carnea închisă la culoare decât în carnea albă. De ce avem nevoie de acest mineral? Zincul creşte răspunsul imun, acuitatea gustativă şi olfactivă şi apără ficatul de chimicale. Iar dacă ne facem griji pentru colesterol, trebuie să notăm că din acest punct de vedere puiul şi curcanul sunt opţiuni la fel de sigure, dar întotdeauna pieptul este de preferat pulpei.

Dacă te simţi copleşit de informaţii, să încercăm să facem un rezumat: puiul are ceva mai multă grăsime şi mai multe calorii decât curcanul, dar ele vin şi cu mai multe proteine (dacă mănânci carnea albă, nu gâtul sau ficatul). Rezultatele comparaţiei depind foarte mult şi de felul în care îţi găteşti mâncarea (dacă preferi puiul prăjit şi curcanul pe grătar, atunci cifrele vor fi semnificativ diferite). În esenţă, însă, diferenţele dintre cele două tipuri de carne nu sunt atât de mari încât să aibă un impact major asupra dietei tale, exceptând cazul în care alimentaţia ta este construită în jurul consumului de carne albă. În acest caz, ar trebui să examinezi cu atenţie informaţiile nutriţionale pentru fiecare din părţile de pui sau curcan pe care ţi le pregăteşti sau, cel mai bine, să ceri sfatul unui nutriţionist.

CASETĂ 1

Pui vs. Curcan

  • Dacă vorbim de pieptul prăjit sau fiert, curcanul are aproape jumătate din caloriile puiului și de nouă ori mai puține grăsimi. Deci, dacă te afli printre cei care nu pot spune NU prăjelilor, ar fi mai bine să te orientezi către curcan în loc de pui și să economisești cât poți din caloriile ingerate.
  • Totuși, asta înseamnă că o să pierzi și din proteine. Dacă urmezi o dietă foarte bogată în proteine, optează pentru pui. O să obții, astfel, de două ori mai multe proteine mâncând pui decât mâncând curcan.
  • Dacă îţi plac şi ficăţeii, trebuie să știi că ficatul de pui are de două ori mai puține calorii și de trei ori mai puține grăsimi decât ficatul de curcan.
  • Iar dacă gusturile tale includ și consumarea gâtlejului păsării, ei bine atunci curcanul este opțiunea mai slab calorică.

Casetă 2

Sfat pentru o farfurie sănătoasă

Nu alege cartofii, indiferent cum sunt pregătiţi, ca garnitură pentru carne. Carnea are nevoie de până la 15-20 ore pentru a fi digerată, în vreme ce carbohidrații din cartofi se digeră în câteva ore. Din acest motiv apar balonări și procese de fermentație. O garnitură potrivită pentru pieptul de pui la grătar este orezul. Acesta se digeră rapid, dar fără a produce fermentație. Legumele fierte (morcovi, sparanghel, mazăre) sunt, de asemenea, o garnitură adecvată pentru friptură.

Casetă 3:

Argumente pentru o dietă ca de Ziua Recunoștinţei

  • Carnea de curcan are proprietăţi anticancerigene. Este o sursă bună de seleniu, un antioxidant excelent pentru sistemul imunitar, care poate reduce incidenţa cancerului.
  • Curcanul are anumite proprietăţi care generează buna dispoziţie. Graţie conţinutului de triptofan, duce la eliberarea de serotonină, un neurotransmiţător care îmbunătăţeşte starea de bine a celui care consumă acest tip de carne. În plus, triptofanul joacă un rol important în întărirea sistemului imunitar, lucru demonstrat ştiinţific.
  • Triptofanul prezent în carnea de curcan este eficient şi în tratarea insomniei cronice.
  • Carnea de curcan menţine nivelul insuline la parametri normali pentru o perioadă mai lungă decât alte tipuri de carne, ceea ce înseamnă că ni se face foame mai greu.

Alexandra Nistoroiu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *