1851_peste

Ce peste mai mancam

Apele marilor si oceanelor sunt din ce in ce mai poluate cu produse petrochimice, compusi toxici rezultati din descompunerea plasticului metale grele, ba chiar si substante radioactive. Implicit, o mare parte din ele intra in lantul trofic si pot ajunge si la tine pe masa. Si in organism, unde lasa urme serioase. Si chiar daca imparatul Japoniei a avut curajul sa consume peste prins in apropierea orasului Fukushima, la cateva zile de la producerea accidentului nuclear din luna martie, nu e o garantie ca poti consuma orice tip de peste fara sa-ti pui intrebari. In mare, e destul de greu sa afli daca pestele pe care te pregatesti sa-l gatesti are doar vitamine, minerale si oligoelemente, sau si substante daunatoare – doar analizele de laborator ar putea dezvalui adevarul, dar nu ne sunt la indemana. Atunci cum alegem si, mai ales, ce alegem?
EVITA PESTII MARI
Marii pradatori salbatici, cum sunt pestele-spada, rechinul, tonul mare sau dorada salbatica se hranesc cu pesti contaminati si au tendinta biologica de a acumula toxinele. De aceea, ar fi o idee buna sa ii consumi rar, iar femeile gravide, cele care alapteaza si copiii ar face bine sa-i ocoleasca, pentru ca pot contine cantitati mari de cadmiu, plumb si metilmercur, substante care ataca sistemul nervos central al fetusilor si al sugarilor.
PESTE DE ACVACULTURA SAU SALBATIC?
Pentru siguranta ta, alege pesti din prima categorie, chiar daca din punct de vedere nutritional nu sunt superiori celor salbatici. Au mai putini acizi grasi Omega 3, dar au si mai putine substante toxice! E un compromis pe care trebuie sa-l faci de dragul sanatatii…
DIN IMPORT SAU AUTOHTON?
Profesorul Mencinicopschi ne asigura ca putem consuma fara probleme pesti din apele dulci nepoluate. In aceasta categorie nu intra Dunarea, de exemplu, asa ca fii foarte atenta la zona de provenienta a pestelui. Crapul, carasul, somnul, stiuca, bibanul si salaul sunt pesti foarte buni, pe care ii putem consuma si de doua ori pe saptamana. Si in ceea ce priveste pestii din import, zona de provenienta este un indiciu valoros, si nu tipul de peste. Evita sa cumperi pesti care provin din zona Asiei de sud-est (din fluviul Mekong, de exemplu, care este extrem de poluat) si alege-i pe cei din tarile nordice, unde grija pentru mediu si masurile de reducere a poluarii sunt exemplare. Specialistii chiar ne recomanda sa reabilitam pestii albastri: heringul, macroul, sardinele si sprotul, care sunt bogati in Omega 3.
PROASPETI, LA CONSERVA SAU CONGELATI?
Cei proaspeti sunt cea mai buna alegere (cu conditia sa fie intr-adevar proaspeti – si pentru asta ar fi bine sa acorzi atentie modului in care arata si miros), dar si pestele la conserva (cu conditia sa fie de calitate) este bun si lipsit de riscuri. Inclusiv tonul, pentru ca in conserve intra exemplarele mici, care nu apuca sa acumuleze metale grele.
CU 36% REDUCI RISCUL DE BOLI DE INIMA, DACA MANANCI DOUA PORTII DE PESTE GRAS PE SAPTAMANA
CONSULTANT DE SPECIALITATE: Prof. univ. dr. GHEORGHE MENCINICOPSCHI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *