shutterstock_130371821

Dieta cu peste

shutterstock_130371821

E de sezon. Se asortează cu vacanța. E la modă, dar, mai mult decât orice altceva, e sănătoasă. Adoptată de pseudo-vegetarieni, adică de acei vegetarieni care nu pot sau nu vor să renunțe cu totul la carne, dieta pescetariană e, până la urmă, o variantă perfectă de echilibristică între două universuri dietetice ce nu par să cadă la pace. În plus, regimul bazat pe pește și fructe de mare te menține în grafic cu kilogramele în timp ce te poți număra și tu printre cei mai trendy gurmanzi – restaurantele cu specific pescăresc sunt veritabile pescării de lux, frecventate de adevărați connoisseuri în ale deliciilor prinse în năvoadele pescarilor iscusiți. Perfect firesc, așadar, ca această dietă să fie una dintre preferatele vedetelor, mai ales că peștele face parte și din regimurile microbiotice, atât de în vogă de ceva vreme la Hollywood.

 Proteine acvatice

Dieta pe bază pe peşte este potrivită pentru tine dacă doreşti să renunţi la carne, ouă şi lactate, dar simţi că ai totuşi nevoie de nişte proteine bune, de provenienţă animală, care să susţină organismul în procesele sale metabolice. Iar peştele pică şi mai bine dacă te-ai săturat de soia şi fasole, surse bogate de proteine, favoritele vegetarienilor.

Dieta pescetariană nu înseamnă însă să-ţi umpli mereu farfuria cu peşte şi crustacee, aşa că şi aici cumpătarea şi porţiile mai degrabă mici sunt cheia unui regim echilibrat. Şi asta pentru că, deşi peştele este o sursă foarte bună de proteine, acesta nu trebuie să rămână unica ta sursă de proteine. Un alt motiv, deloc de neglijat atunci când e vorba de peşte, ar fi problema mercurului, al cărui nivel nu este deloc în scădere, ci dimpotrivă. Din acest punct de vedere, încearcă să eviţi peştii mari, precum rechinul (şi aşa în pericol de dispariţie în viitorul apropiat), peştele spadă şi regele macrou, cunoscuţi pentru conţinutul lor mare de mercur. Iar dacă eşti însărcinată, aceşti peşti nu trebuie să existe deloc în meniul tău. Poți alege, în schimb, sardine, anşoa şi hering.

Pentru a te asigura că mercurul şi alte eventuale toxine stau departe, combină peştele cu… fructe. Nutriţioniştii susţin că anumite fructe exotice, ca papaya, ananasul, fructul de mango, bananele şi portocalele, au capacitatea de a bloca absorbţia de mercur în organism. Așadar, alternează peştele oceanic cu cel de apă dulce. Iar când vine vorba de a-ţi umple farfuria cu fructe de mare, rezumă-te la a le consuma doar o dată pe săptâmână. Cel puţin în cazul celor bogate în colesterol, cum ar fi creveţii şi calamarii.

Fă-ți planuri cu pește

Regimul acesta nu trebuie să te transforme musai într-un pescetarian înveterat. E suficient să adopţi o dietă cu peşte doar pe perioada verii sau pentru 7-10 zile, dacă scopul tău este doar acela de a pierde în greutate. Iar aici lucrurile nu ar trebui să fie deloc complicate, fie că vrei să scapi de nişte kilograme, fie că îţi doreşti doar să ai o alimentaţie cât mai sănătoasă şi echilibrată:

  • o dată pe săptămână înlocuieşte, pentru început, carnea din meniul tău, cu peşte;
  • treptat, vei ajunge să consumi până la 3-4 porţii de peşte săptămânal;
  • evită peştele prăjit – pregăteşte-l la aburi, pe grill sau la cuptor şi combină-l cu o garnitură din legume sau fructe proaspete;
  • consumă şi peşte gras. Chiar dacă scopul tău este să reduci din cantitatea de calorii, şi mai ales din lipide, peştele gras (somonul, macroul, păstrăvul) este plin de grăsimi bune. Aceşti peşti conţin grăsimi nesaturate şi acizi grași Omega-3, extrem de benefici pentru sănătatea inimii, iar proteinele din carnea lor vor face ca şi senzaţia de saţietate de după să fie mai durabilă.

Sănătatea vine din apă

Considerat un superaliment, peştele e bogat în minerale şi vitamine, fiind una dintre cele mai bune surse de acizi graşi Omega-3, iar tot acest cumul de beneficii protejează organismul uman de boli, de la afecţiuni cardiovasculare, artrită, cancer şi până la depresie.

Consumul echilibrat de peşte creşte şansele de supravieţuire în urma unui infarct şi asta datorită faptului că acest aliment scade numărul trigliceridelor din sânge. Grăsimile bune din peşte sunt recunoscute şi pentru reducerea tendinţei de formare a cheagurilor de sânge, dar şi a aritmiilor cardiace după un infarct. Dieta cu peşte, atunci când este echilibrată cu legume, cereale şi fructe, vine la pachet şi cu alte beneficii deloc de neglijat, mai ales dacă ţinteşti să scapi de kilogramele în plus.

Consumul de peşte şi crustacee te ajută să-ţi construieşti masa musculară şi face minuni şi-n viaţa sexuală, susţin cunoscătorii – iar în cazul bărbaţilor, ajută la îmbunătățirea funcţiei erectile, prin producerea de oxid nitric. Studiile susţin că incidenţa cancerului de prostată este mai redusă printre bărbații consumatori de peşte decât în rândul celor care sunt doar vegetarieni. Pe lângă efectul pozitiv pe care acizii graşi din peşte îl au asupra creşterii nivelului de serotonină, contribuind şi la menţinerea îndelungată a sănătăţii cerebrale, unii specialişti merg până la a susţine că o dietă din care nu lipseşte somonul ajută şi la întârzierea apariţiei ridurilor. Dacă încă nu te-ai convins asupra beneficiilor pe care le poate avea o dietă cu peşte, trebuie doar să-ţi aminteşti de inuiţi (locuitorii nativi ai Groenlandei) şi de japonezii din Okinawa, faimoși pentru longevitate și sănătatea de fier.

Felicia Abaza

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *