shutterstock_238504159

GHID DE SUPRAVIEȚUIRE ÎN FAȚA MÂNCATULUI PE FOND EMOȚIONAL

shutterstock_238504159„Mâncăm pentru a trăi sau trăim pentru a mânca? ”, se întreba Moliere acum mai bine de trei secole. Întrebarea încă ne macină. Mai des decât am vrea să recunoaștem, mulți dintre noi mâncăm atunci când suntem nervoși, plictisiți, stresați, depresivi sau anxioși, sau pur și simplu pentru că nu avem altceva mai bun de făcut. Mâncatul pe fond emoțional nu înseamnă că rozi un morcov pentru că ești agitat, ci cel mai probabil te repezi spre o bombă calorică – o prăjitură, chipsuri, cartofi prăjiți. Lucrurile pot scăpa ușor de sub control pentru că obiceiul se manifestă asemănător unei adicții.

 

Caloriile în exces te fac să câştigi în greutate, dar cel mai periculos este că o cantitate exagerată de mâncare îţi forţează stomacul şi intestinele şi poate face ca organismul tău să nu mai funcţioneze normal. Mâncatul pe fond nervos duce la creşterea tensiunii arteriale, diabet, probleme cu fierea, ulcer şi chiar boli cardiace. Unele complicaţii mai severe includ rupturi ale stomacului, pancreatită şi atac de cord. Mai multe persoane au murit în urma unui maraton alimentar. Acest comportament compulsiv este întâlnit în cazul a 3,5% dintre femei şi 2% dintre bărbaţi şi este asociat cu o stimă de sine scăzută, abuz fizic ce poate fi de natură sexuală sau un mediu nociv acasă.

Cum știi că mănânci pe fond emoțional

 

  • consumi alimente din toate grupele, faci combinații periculoase pentru siluetă, dar și pentru sănătatea ta;
  • deși te-ai ridicat de la masă, la scurt timp îți este foame, sau nu ți-e foame, dar te trezești că mai vrei să mănânci ceva;
  • după ce ai mâncat, sentimentul de vinovăție nu-ți dă pace;
  • după ce trece sentimentul de vinovăție, pentru scurt timp te simți bine, dar la scurt timp pofta și dorința de a mânca ceva anume revine și te chinuie dacă nu o asculți;
  • ți-e poftă de aproape orice, nesănătos să fie:fast-food, dulciuri, produse de panificație;
  • deși ești conștient(ă) că nu procedezi corect și numărul kilogramelor este în creștere, nu te poți opri din mâncatul haotic.

Există anumite caracteristici ale celor care mănâncă pe fond emoţional:

  • au tendinţa de a mânca foarte repede – aceste persoane au gura mereu plină, tot timpul molfăie sau ronţăie ceva;
  • au tendinţa de a mânca singuri – fie noaptea, când toată lumea doarme, fie în timpul zilei, când sunt singuri acasă, pentru că le este ruşine că mănâncă atât de mult;
  • au tendinţa de a mânca şi atunci când nu le este foame, ci când au nevoie de alinare;
  • se simt dezgustaţi faţă de propria persoană, până în punctul în care devin foarte anxioşi.

Cel mai simplu mod de a renunţa la mâncatul pe fond emoţional este acela de a analiza sentimentul care determină problema. Analizându-l şi înţelegându-l, putem înceta să ne înghiţim emoţiile. Factorul declanşator poate fi:

  • emoţional: descrie situaţia în care privim mâncarea drept răspuns la stres, depresie, singurătate sau plictiseală;
  • psihic: apare atunci când mâncăm pentru a ne „înghiţi“ lipsa de respect de sine;
  • social: suntem încurajaţi de către anturaj;
  • situaţional: mâncăm pentru simplul motiv că ni se prezintă oportunitatea (când vedem o reclamă, când trecem pe lângă o patiserie etc.)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *