1504_ore

Hrana pentru o viata sanatoasa

Cine ar fi crezut ca aceste bobite mici pot sa devina stalpii de temelie ai unei alimentatii echilibrate? Ba mai mult decat atat, consumul de orez a ajuns sa fie asociat cu o viata lunga si sanatoasa. Nu doar pentru ca il prefera cei mai longevivi locuitori ai planetei, adica asiaticii, ci
si pentru ca din ce in ce mai multe studii confirma beneficiile pe care le aduce sanatatii aceasta cereala nepretentioasa, care se gateste atat de simplu.
CARBOHIDRATI, DAR NU NUMAI
S-ar putea sa fii surprinsa sa afli ca orezul nu contine numai carbohidrati, desi, intr-adevar acestia reprezinta o parte insemnata din compozitia sa. Pe locul doi sunt proteinele, de cea mai buna calitate, comparativ cu cele continute de alte cereale. Poate ar trebui sa stii ca micutul bob de orez contine si toti cei opt aminoacizi esentiali, care contribuie la cresterea masei musculare. Dar orezul este important si pentru ceea ce nu contine! Are foarte putine grasimi si deloc colesterol. De asemenea, are o cantitate neinsemnata de grasimi saturate si acizi trans (care sunt vinovati de cresterea nivelului de colesterol). Oricum, cea mai mare parte a grasimilor continute sunt benefice, de tip nesaturat si se gasesc in mod natural in taratele de orez sub forma de ulei. De aceea, orezul brun, 100% integral, este mai bogat in grasimi sanatoase decat cel alb, pe care ne-am obisnuit sa il consumam.
FIBRE, VITAMINE SI MINERALE
Pentru ca tarata lui contine fibre, orezul joaca un rol important in mentinerea sanatatii tractului digestiv. De exemplu, o portie de orez brun de 160 de grame contine aproximativ 2,4 grame de fibre, ceea ce echivaleaza cu 8% din necesarul zilnic al unui barbat si 9,6% din necesarul de fibre al unei femei. Tot fibrele sunt responsabile de sanatatea aparatului digestiv si, mai mult decat atat, sunt capabile sa absoarba substantele toxice din intestine si sa previna, astfel, instalarea cancerului de colon. In ceea ce priveste continutul de vitamine si minerale, acesta depinde de tipul orezului. Cel brun are mai multe substante nutritive, pentru ca o mare parte se regasesc in coaja. Cu toate acestea, ambele tipuri de orez iti furnizeaza vitamine si minerale esentiale, incluzandu-le pe cele din complexul B (tiamina, niacina), dar si zinc si fosfor. In plus, o portie de orez iti furnizeaza si vitamina E, dar si magneziu, potasiu si mangan.
O varianta foarte sanatoasa de orez gatit este cel la aburi. Metoda iti permite sa te bucuri de un procent ridicat din substantele nutritive pe care le contine.
DE CE E MAI BUN DECAT ALTE CEREALE?
Poate ca nu intamplator este preferat de doua treimi din populatia globului. Jumatate de portie de orez alb furnizeaza 5% din necesarul energetic al unui adult, iar aceeasi cantitate de orez brun, 6% din energia de care are nevoie o persoana. Unde mai pui ca este non-alergenic si nu are nici gluten – prin urmare poate fi consumat de catre oricine, de la copii de cateva luni pana la cei mai in varsta dintre noi. Este un aliment ideal si pentru continutul scazut de sodiu: mai putin de cinci mg la 100 g de orez. Chiar daca te-ai obisnuit sa il consumi ca fel principal sau garnitura, afla ca e perfect si pentru micul dejun. Sau cel putin asa zic nutritionistii, care sustin ca atunci cand este consumat la prima ora, imbunatateste functiile cerebrale.
EFICIENT IN CURELE DE SLABIRE
Daca esti adepta regimurilor drastice si renunti la tot ce inseamna carbohidrati, nu e un lucru bun. Pentru ca nutritionistii sunt de parere ca cel putin jumatate din aportul zilnic de calorii ar trebui sa provina din alimente bogate in carbohidrati. Este un mit ideea ca acestia te ingrasa mai tare!
De fapt, acumularea de grasimi survine doar in momentul in care mananci mai mult decat poate corpul sa consume prin activitatile zilnice si miscarea pe care o faci. Fiind o excelenta sursa de carbohidrati, dar si de alte elemente nutritive, e bine sa consumi orez frecvent, chiar si atunci cand esti la dieta. Un alt plus al acestui aliment este ca are o absorbtie lenta, ceea ce inseamna ca mult timp dupa ce il consumi vei scapa de senzatia de foame, probabil principalul dusman al oricarei cure de slabire.
40.000 DE TIPURI DE OREZ EXISTA, DAR DOAR 10% SE COMERCIALIZEAZA
CRESTE SPERANTA DE VIATA
Studii recente sustin ca orezul este deosebit de benefic pentru persoanele in varsta, in special in cazul celor trecute de 60 de ani, carora le protejeaza inima si creierul. Dar nici cei mai tineri n-ar trebui sa il excluda din alimentatie, pentru ca are si marea calitate de a vindeca problemele din sfera genitala, datorita faptului ca imbunatateste fluxul sanguin in aceasta zona. Mai ai si alte motive sa consumi orez.
De exemplu, cel intergral contine si o substanta cu un puternic efect anticancerigen: tricina, care alaturi de fibre face din orez un aliment de baza intr-o dieta anticancer.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *