shutterstock_213557500

LAPTELE VEGETAL

shutterstock_213557500Fie că ții o dietă hipocalorică, fie că ai intoleranță la lactoză, laptele vegetal a devenit în ultimii ani o variantă viabilă, înlocuind cu succes laptele de proveniență animală.

Decizia de a alterna sau de a renunţa cu totul la tradiţionalul lapte poate avea în spate motive dintre cele mai diverse. Acestea pot merge de la intoleranţe alimentare, cum ar fi cea la lactoză (o afecţiune deloc de neglijat), decizia de a adopta un regim vegetarian şi până la dorinţa de a încerca gusturi şi alimente noi. Oricare ar fi acestea, produsele lactate de origine vegetală sunt acum o soluţie sănătoasă, gustoasă şi la îndemână. Dacă până nu demult pe rafturile magazinelor găseai doar lapte de soia, acum oferta variantelor vegetale ale laptelui este suficient de diversificată încât să corespundă preferinţelor diverse, ce ţin de gust, consistenţă şi aromă, dar şi nevoilor fiecărui organism.

Ce sunt?

Băuturile vegetale, numite oarecum impropriu „lapte“, au la bază legume, cum ar fi soia, cereale, precum orezul şi ovăzul, oleaginoase (migdalele, nuca de cocos şi seminţele de cânepă). Acestea sunt obţinute printr-un procedeu simplu, care constă în fierberea ingredientului principal folosit (soia, migdale etc.) în apă şi prin procesarea ulterioară cu ajutorul unui blender. Deşi produsul final poartă denumirea generică de „lapte“, compoziţia acestuia diferă în funcţie de ingredientul principal folosit. Variaţiunile acestor băuturi vegetale, ce înlocuiesc din ce în ce mai mult laptele de provenienţă animală, nu conţin lactoză şi nici colesterol şi sunt cel mai adesea îmbogăţite cu zahăr sau alţi îndulcitori, vitamine şi minerale, diverse arome (cum ar fi vanilia, caramelul şi cacao). Există totuşi şi variante mai „curate“, cu ingrediente ce provin din culturi bio-organice, şi care sunt lipsite de zahăr şi alţi conservanţi.

Laptele de soia

Cel mai cunoscut dintre înlocuitorii laptelui tradiţional, dar şi cel mai uşor de găsit pe rafturile supermarketurilor, laptele de soia are probabil cele mai multe variaţiuni: lapte de soia simplu neîndulcit, cu aromă de vanilie, cu cacao, banană, caramel etc. Pe lângă diversitatea aromelor, acesta este îmbogăţit şi cu vitamine şi minerale. Îl poţi face cu uşurinţă şi acasă, dar, dacă îl cumperi gata preparat, alege varianta bio, neîndulcită, şi care are la bază boabe de soia ce nu au fost modificate genetic.

Laptele de migdale

Spre deosebire de laptele de soia, băutura delicioasă extrasă din migdale este bogată în proteine, având în acelaşi timp o consistenţă puţin mai cremoasă, un gust uşor de nucă, mai bogat şi mai dulceag. Varianta sa îndulcită este perfectă pentru prăjituri şi, deşi este cunoscut şi consumat încă din Evul Mediu, popularitatea sa a crescut simţitor în ultimii ani, surclasând-o chiar şi pe cea a laptelui de soia, cel mai vândut substitut al laptelui de origine animală al momentului.

Laptele de orez

Perfect pestru persoanele care se confruntă cu diverse alergii alimentare, laptele de orez este cel mai „uşor“ dintre băuturile vegetale fără lactoză. Laptele de orez nu are aproape deloc proteine, textura sa apoasă îl face astfel nepotrivit pentru deserturi. Cu toate acestea, gustul său delicat şi faptul că este uşor digerabil îl fac candidatul ideal atât pe post de băutură răcoritoare, cât şi pentru cerealele de la micul dejun.

Laptele de cocos – lichidul rezultat din măcinarea sau răzuirea nucii de cocos, amestecat cu apa existentă deja în fruct – este nelipsit din bucătăria asiatică. Bogat în grăsimi saturate, laptele de cocos poate fi folosit atât în pregătirea unor feluri de mâncare (nelipsit în curry-urile din Asia de Sud şi Sud Est), cât şi în cafea, ceai şi tot felul de deserturi paleo-vegane. Mai puţin cunoscut şi utilizat, laptele de cânepă este bogat în proteine, în acizi graşi Omega-3 şi Omega-6, şi este uşor digerabil. Laptele de ovăz este, la rândul său, bogat în proteine, contribuind la sănătatea părului şi a pielii, fiind în acelaşi timp un aliat de nădejde al sistemului imunitar. Felicia Abaza

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *