Nu tot ce are gust bun este într

Nu tot ce are gust bun este într-adevăr bun

Au apărut multe alimente cu gust deosebit de plăcut, din păcate adesea asigurat de felurite adaosuri nesănătoase!

Dr. Rodica Nanu

Medic primar pediatru

 

Să o luăm de la cei mai mititei. Se ştie bine că pentru copiii mici cel mai bun lapte este cel al mamei; până pe la vreo şase luni, hrănirea celui mic exclusiv la sân este ideală, iar înţărcarea este recomandată după vârsta de un an, ba chiar dincolo de doi, precum consideră pediatrii cu experienţă şi organizaţiile internaţionale cu preocupări importante în ceea ce priveşte nutriţia. În acelaşi timp, însă, pentru ca laptele mamei să nu aducă neajunsuri beneficiarului, este bine ca mama care alăptează să fie precaută în anumite privinţe:

– să lase de-o parte mezelurile, afumăturile, brânza topită;

– să nu se mai atingă de alimente alergizante (căpşuni, mure, fragi, zmeură, kiwi, nuci, alune, migdale);

– să nu abuzeze de laptele de vacă, nici de fibrele alimentare.

Mama care alăptează, precum şi întreaga familie şi prietenii, este bine să evite, ba chiar să elimine sucurile din comerț (foarte multe dintre ele îmbogăţite cu benzoat de sodium, E211, bun conservant, dar şi foarte bun furnizor de deficienţă de concentrare, de migrene). Apa de la robinet, mai ales cea filtrată, este minunată pentru hidratare! Să ţinem cont că apa minerală plată, ţinută în sticle de plastic, se cam alterează, mai ales sub căldura dogoritoare a verii.

Ceva special pentru copiii mai mari, mai ales după vârsta intrării în colectivitate: să nu uităm că atracţia este mare pentru sărbătoriri în restaurante fast-food, unde marea majoritate a produselor oferite sunt pline de adaosuri cu gust foarte apreciat, dar nu şi sănătos! În acelaşi timp, comercianţii se pricep să atragă şi cu ajutorul publicităţii, al jucăriilor, al ambientului şi animatorilor. Ca să nu mai vorbim despre reclama pe care o face mass-media lucrurilor gustoase, dar nocive… De aceea, este bine să formăm copiilor deprinderi alimentare sănătoase pe care să şi le însuşească mai întâi acasă, din exemplul dat de familie:

– Copilul trebuie să fie convins că anumite reguli trebuie respectate.

– Eliminați alimentele care conţin E-uri rele.

– Mâncarea făcută în casă, inclusiv cu participarea celor mici, din materii prime bine verificate, este cea mai bună; să ţinem seama că ea conţine şi investiţia afectivă a „producătorilor“.

Orice aliment din comerţ trebuie achiziţionat după studierea atentă a etichetei şi ştiind ce înseamnă fiecare ingredient. Un om bine informat nu poate fi manipulat cu uşurinţă.

Lăcomia este de combătut! Se ştie din strămoşi că lăcomia strică omenia! Nu-i daţi copilului porţii mari şi nici nu repetaţi prea des acele feluri despre care cel mic s-a pronunţat că-i plac.

Pe de altă parte, nici obsesia pentru mâncare bio sau aşa-zis bio nu este benefică!

Anumite adaosuri care îmbunătăţesc gustul sunt cunoscute ca periculoase, dătătoare de tulburări de comportament sau, mai rău, că favorizează apariţia cancerelor. În mod special, oncologi de prestigiu spun că iradierea care încă sălăşluieşte în urma exploziilor nucleare din trecut este periculoasă, dar se află la mare distanţă după alimentaţia modernă.

Un exemplu de substanţă dăunătoare este monoglutamatul de sodiu (E621), folosit în mezeluri, amestecuri vegetale şi altele; dă dependenţă, iar excesul conduce la tulburări de comportament, agitaţie, greaţă, dureri de cap.

Ce E-uri sunt periculoase, în ciuda aromei foarte agreabile împrumutate produsului alimentar, găsim în literatura de informare, care merită să fie cercetată pentru ca aceste adaosuri să fie cunoscute şi evitate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *