Smantana dincolo de savoare

Prof. univ. dr. GHEORGHE MENCINICOPSCHI, Director Stiintific al INSTITUTULUI DE CERCETARI ALIMENTARE, – R&D Bucuresti
Smantana este un aliment derivat din lapte, sub forma unei emulsii de grasimi in apa, cu un continut minim de 10% grasimi lactate. In magazinele alimentare se gasesc primele patru sortimente de smantana, obtinute, de regula, din laptele de vaca.
FOARTE IMPORTANT!
Smantana, asemenea laptelui, trebuie sa sufere cel putin un tratament termic, si anume pasteurizarea pentru sortimentul frisca lichida si/sau sterilizarea (UHT) pentru smantana utilizata la diferite feluri de mancare, salate si dulciuri. Smantana nu ar trebui incalzita sau utilizata la prajire, deoarece se degradeaza si isi pierde astfel valoarea nutritiva.
CINE ARE VOIE S~ O CONSUME
Smantana, de calitate, nefalsificata si pasteurizata, poate fi consumata, cu moderatie, de catre toate persoanele sanatoase. Suferinzii de maladii hepato-renale, cardiovasculare, dislipidemie, hipertrigliceridemie si obezii ar trebui s-o evite sau, mai corect, sa-si satisfaca din cand in cand pofta, mai mult degustand-o decat sa se sature. Acestor suferinzi li se recomanda consumul concomitent de cereale integrale sau legume, fructe bogate in fibre alimentare care interfereaza cu absorbtia grasimilor din smantana, atenuand efectele ei nedorite.
10% ESTE PROCENTUL MINIM DE GRASIMI PE CARE IL POATE AVEA SMANTANA
CAND O DAM COPIILOR?
Copiii pot consuma smantana incepand cu varsta de doi ani, insa cu precautie si in cantitati mici, testand reactia acestora.
CUM NE DAM SEAMA CA E DE CALITATE?
Atunci cand cumparam smantana, de preferat numai din locuri sigure, ambalata si etichetata, trebuie sa fim atenti, citind eticheta, la continutul de grasime si daca sunt adaugate si alte ingrediente, E-uri sau arome. De asemenea, se va urmari termenul de valabilitate, evitand cumpararea produselor care urmeaza sa expire in urmatoarele doua – trei zile. Smantana poate fi usor falsificata prin extragerea grasimii din lapte si inlocuirea ei cu alte grasimi, prin adaos de faina, amidon, gelatina, lapte batut, albus de ou, creta, gips, neutralizanti. Pentru a testa calitatea smantanii, trebuie sa avem la noi, atunci cand mergem la cumparaturi, o sticluta cu pipeta picuratoare cu Lugol (iod). Daca punem pe smantana o picatura si se albastreste, inseamna ca produsul este falsificat cu faina, cartof sau amidon (din cartof, porumb, tapioca). Acest procedeu poate fi aplicat, evident, la cumpararea smantanii varsate, nu si a celei ambalate din supermarketuri.
Pe aceasta din urma o putem testa acasa, dupa ce o desigilam. Daca nu s-a albastrit, exista sansa de a fi naturala, dar acest lucru nu exclude riscul ca aceasta sa contina substante care necesita analize suplimentare in laborator pentru a fi detectate.
1 LINGURA, ACEASTA ESTE CANTITATEA APROXIMATIVA DE SMANTANA RECOMANDATA PE ZI
De regula, smantana se obtine din lapte de vaca, dar la fel de bine se poate obtine si din lapte de capra sau bivolita.
CE CONTINE
Compozitia chimica medie a smantanii nefermentate cu 20% grasime pentru 100 g de produs este urmatoarea:
– lipide totale 20 g
– colesterol 58 mg
– glucide disponibile 4 g
– proteine 2,9 g
– potasiu 92 mg
– calciu 88 mg
– sodiu 35 mg
– fosfor 61 mg
– zinc 0,6 mg
– fier 0,1 mg
– vitamina B1 0,06 mg
– acid folic 7,1 ig
– retinol ~ 219 ig
– vitamina E 0,15 mg
– densitatea energetica 207 Kcal
In bucataria romaneasca, smantana are un loc de cinste printre ingredientele de baza. Nu intotdeauna insa, e asociata in mod adecvat, fiind o adevarata bomba cu ceas pentru sanatate.
PRECAUTII
Smantana este un aliment hranitor, dar nu trebuie consumata in exces si nici frecvent. Nu exista o cantitate exacta recomandata, acest lucru depinzand foarte mult de concentratia de grasime a produsului. Avand in vedere ca este indicat sa consumam in jur de 20 grame de grasimi pe zi, putem aproxima o limita de o lingura pe zi. De fapt, este mai bine sa consumam mai putin si mai des, decat o data o cantitate mare, intrucat abuzul forteaza ficatul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *