1719_painica

Vitamina PP

Cand digestia iti joaca feste, esti mai mereu obosita si nervoasa, iar pielea ta este hipersensibila la razele de soare, poti sa te gandesti serios daca nu cumva ai o lipsa de vitamina PP – numita si B3 sau niacina. Ea a fost descoperita cu ocazia cercetarilor facute pentru combaterea pelagrei – o boala ce aparea in trecut din cauza consumului excesiv de porumb si se manifesta prin aparitia la nivelul epidermei a unor dermatite grave, roseata, mancarimi, ingrosarea pielii, prin tulburari digestive (lipsa poftei de mancare, voma, diaree), tulburari ale nervilor membrelor inferioare si tulburari mintale (insomnie, cefalee, depresie, pierderea memoriei, halucinatii). Aceasta vitamina este hidrosolubila, ceea ce indica faptul ca nu ai cum sa te intoxici cu ea: excesul va fi mereu eliminat de corp prin excretii, dar carenta poate sa apara. Este una dintre cele mai stabile vitamine B, fiind insensibila la aer, caldura, lumina si mediu acid.
FUNCTIILE NIACINEI IN CORP
Vitamina PP sau niacina participa la metabolismul glucidic, la respiratia celulara, contribuie la normalizarea functiei sistemului nervos, a unor glande cu secretie interna, micsoreaza nivelul glucozei in sange, participa la normalizarea colesterolului, favorizeaza furnizarea fierului prin stimularea formarii globulelor rosii. Astfel, aceasta vitamina atenueaza riscul aparitiei unor tulburari cardiovasculare, diminuand colesterolul daunator (LDL), crescand nivelul celui benefic (HDL) si scazand nivelul trigliceridelor din sange. Unii cercetatori afirma ca niacina poate scadea potentialul ficatului de a produce colesterol, dar ipoteza este inca neverificata. Tot niacina modereaza tensiunea arteriala si amelioreaza circulatia sangelui. Ea participa, alaturi de celelalte vitamine din grupa B, la metabolizarea proteinelor, glucidelor si lipidelor. Protejeaza impotriva aterosclerozei, migrenei, ametelilor si previne aparitia diareei.
Produsele de panificatie, fie ca sunt obtinute din faina alba sau integrala, sunt foarte bogate in vitamina PP. Nu le evita si, in niciun caz, nu le elimina din alimentatie!
DE UNDE O PROCURI?
Dozele zilnice recomandate sunt: 12 miligrame la copii, 19 miligrame la adolescenti, 25 de miligrame in cazul femeilor insarcinate sau care alapteaza si 18 miligrame pentru adulti, in general. Sursele naturale ale acestei vitamine sunt: pestele, carnea alba, ficatul, carnea de vitel, dar si branza din lapte prins, laptele de oaie si de capra, in mod special. Dintre oua, cele de rata sunt cele mai bogate. Painea de secara si painea alba de grau contin mari cantitati de vitamina B3. Dintre legume, alege pastarnacul, telina, gulia, napul, cartoful, hreanul si ridichile.
Mazarea, lintea, fasolea aurie si varza de Bruxelles, spanacul, conopida, usturoiul, vinetele, fasolea verde pastai si rosiile sunt mari furnizoare de niacina. Dintre fructe, cele mai bogate sunt merele uscate, piersicile, caisele, corcodusele si capsunele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *